Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia dla dzieci i młodzieży 4-18 lat

Piramidy, talerze i inne formy graficznego zobrazowania proporcji produktów, jakimi powinniśmy się odżywiać mają jeden cel – wskazać nam drogę w kwestii, no właśnie odżywiania czy raczej już stylu życia.

W 2017 roku WHO [Światowa Organizacja Zdrowia] wydała raport dotyczący nadwagi i otyłości u dzieci na całym świecie. Informacje w nim zawarte są zatrważające.

Światowa otyłość niemal się potroiła od 1975 roku.

W 2016 r. około 41 milionów dzieci w wieku poniżej 5 lat miało nadwagę lub otyłość. Ponad 340 milionów dzieci i młodzieży w wieku 5-19 lat miało nadwagę lub otyłość. W Europie Polska jest w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o tempo wzrostu nadwagi i otyłości.

Kiedyś uważano nadwagę i otyłość za problem krajów o wysokich dochodach. Obecnie niestety nadwaga i otyłość wzrastają w krajach o niskim i średnim dochodzie, szczególnie w miastach. To konsekwencja spożycia niskiej jakości produktów wysokoprzetworzonych zawierających znaczne ilości cukru i tłuszczów nasyconych.

Jakie są wspólne konsekwencje zdrowotne nadwagi i otyłości?

Podwyższone BMI jest głównym czynnikiem ryzyka dla chorób niezakaźnych, takich jak:

  • choroby sercowo-naczyniowe ;
  • cukrzyca;
  • zaburzenia mięśniowo-szkieletowe ;
  • niektóre nowotwory (w tym śluzówki macicy, sutka, jajnika, prostaty, wątroby, pęcherzyka żółciowego, nerek i jelita grubego).

Ryzyko wystąpienia tych chorób niezakaźnych wzrasta wraz ze wzrostem BMI.

Nadwaga i otyłość, a także powiązane z nimi choroby niezakaźne, można w dużej mierze zapobiec.

To właśnie przyświecało wprowadzonym do piramidy zmianom. Cały IV Narodowy Kongres Żywieniowy skupił się na tematyce skutecznego przeciwdziałania otyłości dzieci i młodzieży.

Przedstawiono nowe oblicze piramidy oraz skorygowano jej nazwę, dzisiaj to Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia.

Prof. M. Jarosz zaprezentował ponadto:

10 zasad, które łączą się z piramidą:

  • Jedz regularnie 5 posiłków
  • Pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu.
  • Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.
  • Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  • Pij co najmniej 3-4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i -częściowo – serem).
  • Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.
  • Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  • Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.
  • Bądź aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godzin).
  • Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć

 

Czy wprowadzenie tych zasad zatrzyma galopującą otyłość wśród dzieci i młodzieży? To zależy, jak mawiają klasycy…. Wiadomo, że nie ma zmiany bez zmiany. Trudno jednak czasem wyskoczyć z torów starych nawyków…

W mojej ocenie nadal wiele jest do zrobienia na poziomie odżywiania i Piramida nie wskazuje dokładnie jak powinien wyglądać talerz przeciętnej rodziny, a w tej chwili kolejne rozszerzenia jeszcze zaciemniają przekaz. Dużo bardziej przemawia do mnie forma graficznego talerza – obowiązuje w USA czy Kanadzie. Wydaje się, że takie zobrazowanie z dodatkowym opisem odnośnie stylu życia jest bardziej trafione.

 

Nie ważne jednak jak przedstawimy produkty, które powinny znaleźć się na talerzu, najistotniejsze jest by podstawą odżywiania były warzywa, owoce i zboża.

 

W życie wprowadź moją zasadę: Planuj posiłki zaczynając od warzyw!!!

 

 

https://www.who.int/end-childhood-obesity/publications/echo-plan-executive-summary/en/

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

“My first thought was, who am I to teach?”

– Mary Kate McDevitt, Skillshare teacher with 50,000 students

WATCH VIDEO

TRUSTED BY OVER 6000+ STUDENTS

Join our community of students around,the world helping you succeed.

GET STARTED

 “ You don't need a whole ecommerce system to sell your online courses. Paypal, Stripe payment methods integration can help you sell your courses out of the box. In the case you wanna use WooCommerce, this awesome WordPress . ”