Niebieskie Strefy

Pierwszy raz o nich przeczytałam w 2012 roku. Zafascynowało mnie to na tyle, że kiedy prowadziłam cykl szkoleń dla lekarzy diabetologów, przekazywałam im moje odkrycie i próbowałam zarazić ideą.

O czym mowa?

O Blue Zones – Niebieskich Strefach długowieczności. To niesamowite, że są miejsca, w których ludzie żyją dłużej niż gdziekolwiek indziej na świecie.

Pomyślisz, moja babcia też żyła długo, zmarła gdy miała 98 lat.

Widzisz jednak, że tu mowa o całej rzeszy stukilkulatków, wiodących swoje życie bez większych problemów zdrowotnych.

Dla mnie to było jak objawienie.

Zwłaszcza, że przyglądając się tym strefom badacze wyszczególnili pewne prawidłowości pojawiające się w funkcjonowaniu wszystkich ludzi żyjących w tych społecznościach. Wooow!

Jak zapewne domyślasz się sposób odżywiania jest jednym z istotnych elementów tej układanki.

Zapraszam Cię do podróży.

Poznaj miejsca, w których liczba mocno dojrzałych osób przypadająca na metr kwadratowy jest większa niż gdziekolwiek indziej.

Do Niebieskich Stref badacze zaliczyli pięć miejsc na ziemi, to:

  1. Włoska Sardynia
  2. Japońska Okinawa
  3. Loma Linda w Stanach Zjednoczonych [tu mieszkają wyznawcy kościoła Adwentystów Dnia Siódmego]
  4. Nicoya Penisula, należąca do Kostaryki
  5. Grecka Ikaria

Nie rzucaj się jednak do pakowania walizek!

Patrząc na punkty styczne wszystkich stref wiem na pewno, że możesz mieć swoją strefę tu gdzie mieszkasz.

Jakie to punkty styczne?

Część z nich jest uwzględniona również w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, lecz są również kwestie bardziej psychologiczno-duchowe, których nie będę rozwijała. Ale do rzeczy, co jest powtarzalne we wszystkich strefach długowieczności?

Naturalny ruch,

czyli bądź aktywny w sposób jaki nie wymaga myślenia. Nie chodzi o to by pakować torbę, zabierać buty i dziarskim krokiem 3x w tygodniu chodzić na fitness, ale o to by do sklepu oddalonego o 800m iść pieszo nie jechać. Chodzi o to, by codziennie iść na spacer z dzieckiem, psem lub nawet samemu. Chodzi o małe aktywności, by jak to nazwała Pani Swojego Czasu – Ola Budzyńska, ruszyć 4 litery [sprawdźcie fb pod #rusz4litery, ech co to się działo].

Najadaj się tylko do 80%

Och jakiż my przy dzieciach mamy z tym problem, „talerz ma być czysty” nawet jeśli dziecko mówi, że ma dosyć. Dajmy mu możliwość wsłuchiwania się w potrzeby organizmu, jego naturalne mechanizmy związane z fizjologią podpowiadają – dosyć, a my uznajemy, że wiemy lepiej? Wiele mamy w sobie ograniczających przekonań wyniesionych z domów a dotyczących odżywiania. Warto je sobie uświadomić i zastanowić się, czy nam pomagają w życiu.

Unikaj mięsa i przetworzonego jedzenia

Uff, w tym temacie jesteśmy już na dobrej drodze przynajmniej teoretycznie, bo Instytut Żywności i  Żywienia wskazuje na jedzenie mięsa w ilości do 0,5 kg tygodniowo. A jak jest w naszych domach? Czy kanapka z wędliną jest codziennością, czy obiad bez mięsa to też obiad? Jak dotąd nie było wykładu, podczas którego jako prelegentka nie obserwowałabym ogólnego zdziwienia rysującego się na twarzach słuchaczy, gdy informuję o wytycznych dotyczących spożycia mięsa. Jedną mam radę w tej kwestii jako zarówno teoretyk odżywiania jak i praktyk: planuj posiłki zaczynając od warzyw jakie zjecie.

Pij czerwone wino (z umiarem)

Oczywiście nie dla dzieci i nie dla kobiet w ciąży!

Jednak pamiętam wiele lat temu gdy podczas konferencji dietetycznej miałam wgląd w badanie dotyczące zbawiennego wpływu resveratolu na wątrobę. To może być paradoks, jednak z dobrymi badaniami klinicznymi trudno dyskutować. Nie oznacza to jednak, że musisz włączyć ten element na stałe do swojego menu. Nie martw się jednak, gdy okazyjnie sięgasz po czerwone wino [pozostałe alkohole poza walorami smakowymi i wyskokowymi nie wnoszą niczego dobrego do naszej diety.]

 

Ponadto, podstawą diety we wszystkich strefach są warzywa i owoce oraz rośliny strączkowe.

 

Pozostałe punkty styczne Niebieskich Stref, dzięki którym możesz budować tę własną strefę długowieczności, to:

Znajdź swój cel życiowy czyli po co budzisz się każdego dnia

Zwolnij, pozbądź się stresu.

Bądź członkiem wspólnoty duchowej.

Niech rodzina będzie dla ciebie priorytetem.

Otaczaj się ludźmi myślącymi podobnie jak ty.

 

Pamiętaj!

Tylko w niewielkiej części długość naszego życia warunkują geny. Pozostała część znacznie przeważająca, to codzienne wybory oraz styl życia.

 

Na podstawie Dan Buettner „Niebieskie strefy 9 lekcji długowieczności od ludzi żyjących najdłużej” Wyd. GALAKTYKA

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

“My first thought was, who am I to teach?”

– Mary Kate McDevitt, Skillshare teacher with 50,000 students

WATCH VIDEO

TRUSTED BY OVER 6000+ STUDENTS

Join our community of students around,the world helping you succeed.

GET STARTED

 “ You don't need a whole ecommerce system to sell your online courses. Paypal, Stripe payment methods integration can help you sell your courses out of the box. In the case you wanna use WooCommerce, this awesome WordPress . ”